mandag den 8. april 2013

Æstetik, kreativitet & fantasi

Vi er blevet bevidste om hvordan vi kan kreere vores brætspil, og om hvordan vi kan udnytte vores kreative evner, og kreere gennem fantasi.

Fantasi: "Det at blive synlig, forestilling"
Der findes tre grundlæggende former for fantasi
  •  Genskabende
  •  Skabende
  •  Kompensatorisk
Den genskabende er, når vi erindre noget. Den skabende er, når man har brugt sin fantasi til at genskabe noget i hjernen. Den kompensatoriske er, når man dagdrømmer, forestiller sig ting, som ikke findes.  
Hvis man undlader et af disse elementer (æstetik, kreativitet og fantasi), så kan man ikke skabe et produkt.
Æstetik: "At sanse, at føle"
Der findes tre æstetik forståelser
  •  Læren om den kundskab som kommer til os gennem sanserne
  •  Smag og hverdagsæstetik
  •  Læren om det skønne (1700-tallet)
Kreativitet: "At kreere, at skabe". Kreativitet i følge Drotner er det, der giver den æstetiske produktion sin form. Kreativitet er ikke en indre åre, men en kompetence, der bygger på viden og erfaring.

Vi kan hermed konkludere at æstetik, kreativitet og fantasi er essentielle for udviklingen, af vores produkt.

 

2 kommentarer:

  1. Rigtig god baggrundsviden at have når man skal i gang med sådan et produkt. Hvor har i denne viden fra? Og hvordan vil i bruge denne viden i udviklingen af jeres brætspil?

    SvarSlet
  2. Hej Pædagog UCC

    Viden om æstetik, kreativitet og fantasi havde vi d. 8 April 2013 i faget DKK og yderligere har vi læst Lotte Nyboe's bog fra 2009, omkring Digital produktion og æstetisk læring. Kapitel 5 i Digital Dannelse. Frydenlund.

    Vi vil bruge denne viden, til at yde bredte på børnene fantasi, kreative felter og æstetiske sanser og følelser.

    Hilsen Kost og Bevægelse

    SvarSlet