Didaktik handler om hvordan man lærer fra eller udfra sine omgivelser og på sammme måde lære fra sig, og man lærer ting på forskellige måder individuelt, for mange børn i 6-10 års alderen, er det en god ting at bevæge sig, opleve tingene eller røre ved tingene for at få sig et bedre indblik i tingene og herved en større forståelse.
Det gælder om at igennem spillet at få skabt interresse for kost og bevægelse for at give det enkelte barn et redskab til at kunne tilegne sig viden der for barnet nemt kan videre føres til venner og familie.
Det kan enten foregå igennem lukkede rammer hvor pædagogen styrer igangsætningen og der er klare regler for hvordan aktiviteten skal foregå så der ikke opstår tvivl om snyd og andet, eller også med mere åbne rammer og mulighed for at man kan slække lidt på reglerne for at vise hensyn/opnå et fælles bedste, dette gør sig ofte gældende hos de yngre og knap så konkurrence mindede børn.
Både det at have åbne og lukkede rammer har fordele og ulemper, men i vores tilfælde er det vigtigste at pædagogen har en forståelse for den brugergruppe der anvender spillet og ser om der er behov for åbne eller mere lukkede rammer for de børn der anvender spillet i tilfælde af om det er lidt ældre konkurrence mindede børn eller lidt yngre børn der spiller det for hyggens skyld.
For det vigtigste er at det er budskabet om kost og bevægelse der kommer frem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar