tirsdag den 23. april 2013

Leg, læring, dannelse, kommunikation og didaktik i forhold til vores målgruppe

Grunden til at vi har valgt, at fokusere på indskoling er, at vi vil gøre dem bevidste om, hvad sundhed er. Via leg får børnene viden gennem aktiviteter de finder underholdende, og samtidig danner de relationer og samles om et fælles tredje. De danner bånd rundt om spillet og kan samtidig hjælpe hinanden med at få ny viden. Man kan argumentere at de er partnere i læring.

Vores spil er simpelt og kræver ingen magt anvendelser, udover spillets regler, som dikterer at barnet kan kommunikerer med andre spillere om at finde et svar, på problemet de bliver udfordret i, når de lander på et spørgsmålsfelt.

Lander barnet på et bevægelsesfelt, vil aktivitetskortet muligvis kræve at en leg, som trillebør, udføres. Det er lidt problematisk at lave trillebør alene, så kortet vil kræve at barnet, vælger en eller flere medspiller, til at udføre legen.

Undervisningsmetoden er altså didaktik, i den forstand, at brugergruppen arbejder sammen som en enhed, med samme mål. At gennemføre spillet og opnå ny viden sammen. Samtidig har vi også et konkurrence element.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar