1)
Egen virksomhed: Dannelse kan ikke påtrykkes fra
voksen til barn, dannelse er noget man selv tilegner sig, da det er en
udvikling af personligheden, dette har man vist længe inden for dansk
pædagogik. Der er først tale om
dannelse når et barn frivilligt har tilegnet sig kundskaber, som så er blevet en del af barnets personlighed.
2)
Ligeværdig dialog: Barnet skal føle sig som
ligeværdig med pædagogen eller læreren og skal have plads til egne meninger og
følelser, barnet skal ikke føres mod målet og gøres til et objekt, men
pædagogen eller læreren skal lade barnet udfolde sig altså et
anerkendelsesforhold
3)
At være forpligtet: Et barn der har fået større
viden og indsigt, har flere muligheder og kan se tingene ud fra flere
perspektiver, og dermed en større abstraktionsevne.
4)
Handling: Der er tale om dannelse når mennesket
bruger sin viden i handling, hvilket vil sige noget der er tænkt over og taget
en vurdering af.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar