torsdag den 25. april 2013

Dagens forløb





Vi har i dag arbejdet med vores produkt. Vi har lavet selve spillepladen, lavet spillekortene, og lavet spillereglerne. Derudover har vi hver især valgt et emne, som skal uddybes, såsom målgruppen, leg, læring, dannelse og didaktik. Arbejdsmæssigt, har vi været hver især været aktive, vi har taget fælles beslutninger. Vores fremtidige planer, er at vi vil arbejde på finansieringen frem til den første Maj.

Spilleregler

Indledning
Dette spil omhandler kost og bevægelse. Formålet ved spillet, er at lære børn om kost og bevægelse i en tidlig alder. Man har gjort læring til en leg, så det sjovere for børnene at spille og opnå ny viden. 

Spilleregler
2-4 spillere. Der skal helst være en voksen tilstede.
Der er 3 kategorier. spørgsmål, info og bevægelse.
Spillet spilles med en terning.

Hver spiller får et kast pr tur. Lander man på et orange felt, får man et kostrelateret spørgsmål.
Lander man på et rødt felt, udføres en bevægelse. Lander spilleren på et lilla felt, får spilleren kostrelateret information, som spilleren senere kan bruge som hjælp hvis han/hun lander på et orange felt. Spilleren beholder ikke kortet, men må i stedet huske svaret.

Hvis spilleren svarer forkert på orange felter, eller ikke kan gennemføre et rødt felt, må han/hun ikke rykke videre, og må derfor vente til næste tur med en ny udfordring.

Spilleren kan også lande på et regnbue felt. Regnbue felter giver spilleren mulighed for at vælge om han/hun, vil have et info, spørgsmåls eller bevægelses kort.

På pladen findes også små røde felter. Disse er bombe felter, og lander spilleren på disse, skal han/hun slå en terning. antallet af øjne indikere hvor mange felter spilleren skal rykke tilbage.

Spillet slutter når alle spillere er i mål.

(En voksen skal være tilstede,  i tilfælde af at spillerne ikke selv kan læse kortene, eller kan kende bevægelserne)



tirsdag den 23. april 2013

Leg, læring, dannelse, kommunikation og didaktik i forhold til vores målgruppe

Grunden til at vi har valgt, at fokusere på indskoling er, at vi vil gøre dem bevidste om, hvad sundhed er. Via leg får børnene viden gennem aktiviteter de finder underholdende, og samtidig danner de relationer og samles om et fælles tredje. De danner bånd rundt om spillet og kan samtidig hjælpe hinanden med at få ny viden. Man kan argumentere at de er partnere i læring.

Vores spil er simpelt og kræver ingen magt anvendelser, udover spillets regler, som dikterer at barnet kan kommunikerer med andre spillere om at finde et svar, på problemet de bliver udfordret i, når de lander på et spørgsmålsfelt.

Lander barnet på et bevægelsesfelt, vil aktivitetskortet muligvis kræve at en leg, som trillebør, udføres. Det er lidt problematisk at lave trillebør alene, så kortet vil kræve at barnet, vælger en eller flere medspiller, til at udføre legen.

Undervisningsmetoden er altså didaktik, i den forstand, at brugergruppen arbejder sammen som en enhed, med samme mål. At gennemføre spillet og opnå ny viden sammen. Samtidig har vi også et konkurrence element.

Refleksioner over indhold af produktet

Da vi fokuserer på sundhed, har vi valgt gøre børnene bevidste om, hvad der er sundt, samt vise dem, hvor mange sukkerknalder der er i de usunde varer. Vi har tænkt os, at lave en planche dertil.

                                                   http://kristinasmadunivers.blogspot.dk

Nedenstående er eksempler på spørgsmål, vi vil kunne bruge i spillet spørgsmålsfelter. Ideen er at vi også har infofelter der indeholder de samme spørgsmål, dog med et tilhørende svar. Dermed kan barnet lande på et infofelt, og senere ramme samme spørgsmål. På den måde vil barnet have en mulighed for, at huske svaret. Og da de andre børn også har hørt infofeltet, vil de kunne huske, og kommunikere med hinanden, for at finde svaret.
  • Hvor meget fisk skal vi spise om ugen? 2 gange om ugen
  • Hvor meget frugt og grønt skal vi spise om dagen? 6 om dagen
  • Hvor aktiv skal vi være om dagen? 60 minutter
  • Hvor mange sukkerknalder er der i en flødebolle? 4
  • Hvor mange sukkerknalder er der i et kinder æg 20 g? 5
  • Hvor mange sukkerknalder er der i en Toblerone 400 g? 112
  • Hvor mange sukkerknalder er der i en 2. liters cola? 100
  • Hvor mange sukkerknalder er der i en 0,5 l. Fanta? 25
  • Hvor mange sukkerknalder er der i en familie guf 950 g? 261
  • Hvor mange sukkerknalder er der i en mælkesnit? 4 stk.
  • Hvor mange sukkerknalder er der i Danoni 50 g.? - 3 stk.
  • Hvor mange sukkerknalder er der i en pakke rosiner 14 g.? – 4 stk.
  • Hvor manget sukker er der i en Matilde kakao mælk 200 ml.? – 8 stk.
  • Hvor manget sukker er der i en Fine stang 25 g.? – 6 stk.
  • Er sukker fra frugt sundere end hvidt sukker? Nedbrydes langsommere. (iform.dk)
Oversigt over hvor meget børn i denne alder må indtage:
6-9 årige – 21 sukkerknalder
(detmobilesundhedcenter.dk)

mandag den 22. april 2013

Hvorfor frugter som spillebrikker?

Længere nede i et af vores indlæg, har vi fortalt om farverne + vores spillebrikker, som vi vil bruge i vores produkt.

Derfor vi har valgt at bruge frugter, er fordi at det er et spil der omhandler kost og bevægelse. Vi lægger mere vægt i det sunde, end det usunde. Det gør det også sjovere at spille, hvis brikkerne er mere identiske med spillet.

Farverne har vi fundet på nettet på denne her hjemmeside: http://www.farvernesbetydning.dk/
Derfor vi har valgt at fortælle om deres betydning, er fordi at det er relevant for vores spil. Det vil også sætte gang i ens tanker, om hvad de forskellige farver egentlig betyder. 



fredag den 19. april 2013

Vores tanker omkring farver til spillet

Vi har gjort nogen overvejelser omkring valg af farver til vores spil. Vi har fx.. valgt at vores spilleplade skal være grøn.
Grøn symbolisere sundhed, held, livskraft og start signal.

Vores spillefelter har andre farver:
Rød (de svære + bevægelse felter) symbolisere spænding, energi og hastighed.
Gul (ekstra slag) symbolisere glæde, lykke og fantasi.
Orange symbolisere balance, energi og varme.
Blå (sandt eller falsk felter) symbolisere fred, ro, sammenhold og sandhed. Hvid symbolisere ærlighed. Lilla (info felter) symbolisere visdom og oplysning.

Som spillebrikker vil vi finde nogen sjove brikker f.eks. frugter.

mandag den 15. april 2013

Læring og dannelse i praksis

I dag havde vi PÆD med Simon. Vi har lyttet til tre radio udsendelse, som omhandler de forskellige medier generelt. I forhold til vores produktion, har virkningen af disse medier en relevans, i den forstand at vi ser en skildring, imellem fysisk og virtuelle aktiviteter og bevægelser. Man kunne argumentere at både virtuelle spil og vores produktion er spil.
Dog er kriteriet om flere spillere samlet om produktet, i stedet for at være knyttet til et interaktivt samfund, med til at skille de to ad.